Melkein 4 kuukautta myöhässä, mutta tässä Ukon kolmivuotiskuulumiset:

Olen aika epeli. Puhun paljon, lähes taukoamatta. Monesti suustani pääsee jotain todella huvittavaa, kuten esimerkiksi pari päivää sitten mummun ja vaarin mökillä alasti hyppiessäni tokaisemani 'älä katso mun pippeliä, se on myrkyllinen!'. Sanavarastoni laajenee huimaa tahtia sillä olen hyvin kiinnostunut kaikesta ympäröivästä. Äiti ja isi ovatkin kovilla kyselyikäni kanssa. Äiti jo luulikin, että uhmani laantui kyselybuumin vallatessa tilaa mutta kyllä se uhma sieltä joka päivä aika kovastikin esille puskee. Sen saa tuntea nahoissaan myös pikkuveljeni, vaikka taajaan kerronkin tykkääväni pikkuveljestä kovasti.

Haluan välillä leikkiä vauvaa. Makaan äidin tai isin sylissä kippurassa ja haluan syödä tissimaitoa. Se leikki kuitenkin koitui äidille hieman tuskaiseksi sillä viimeksi puraisin äitiä tissistä oikein kunnolla. Tissiin jäi hampaan muotoiset haavat ja pikkuveljen imetys teki äitiin tosi kipeää kaksi viikkoa. Sanon myös joskus että 'minäkin haluan syliin' ja siitäkös äiti tuntee piston omatunnossaan.

Hoivaan omaa Vaari-vauvanukkeani ajoittain kovastikin. Vaari-vauva on ollut mukanani kaupassa kantokopassaan tai turvakaukalossaan. Asetan sen hellästi pikkukärryihin ja työnnän sitä ympäri kauppaa ihan kuten äiti isoissa kärryissä pikkuveljeä turvakaukalossaan. Syötän Vaaria tissimaidolla ja huolehdin, että se röyhtäisee ruuan perään. Kaikkia se aina huvittaa ja kysynkin sitten että 'mikä sinua naurattaa'.

Olen aina vaan hankala syömään. Ruokailut ovat tahtojen taistoa parhaimmillaan. Äiti miettii jo, että vaatii neuvolassa asiaan jotain apua sillä hänestä on tosi raskasta aina vaan maanitella, vaatia, uhkailla tai lahjoa minua syömään. Monet sanovat, että anna olla syömättä, kyllä se sitten syö kun sillä on nälkä. No, minäpä en sittenkään syö vaan muutun vaan tosi kiukkuiseksi ja käyttäydyn sitten niin holtittomasti ettei sitä kestä kukaan.

Päiväkuiva olen ollut jo tosi pitkään. Osaan pidättää pissaa pitkäänkin ja käyn pissalla täysin itsenäisesti. Kakata haluan edelleen aamulla yövaippaan. Alan sitten kakalle pottaan kun olen itse valmis, niin tein pissaamisen kanssakin ihan ilman opetusta.

Pyörällä polkemista en suostunut edes kokeilemaan kunnolla sitten viime syksyn kunnes yhtenä päivänä ilmoitin, että alan nyt polkemaan pyörällä. Sitten minä poljin ja pyörä liikkui.