Olen monesti saanut kehuja tänne kirjoituksistani. Nämä olen ottanut vastaan nöyrällä ylpeydellä. On ollut mukava kuulla, että olen tuonut iloa muiden ihmisten päivään. Monesti jutut ovat lähteneet ihan käsistä ja hihittelen itsekseni kun kirjoittaessa päässä viiraa niin mukavasti. Perheessämme on kuitenkin joku, jolla on livenä sanan säilä todella hallussa. Itse saatan hämääntyä vihamielisestä tilanteesta mutta mies handlaa nämäkin sujuvasti ja sivaltaa rauhallisen nasevalla kettuilulla jos joku sellaisen mielestään ansaitsee. Tällainen tilanne sattui tässä taannoin ja mä olen tälle tirskunut niin moneen otteeseen että ajattelin jakaa jutun täällä.

Mies oli autollaan liikenteessä helsingissä keskellä arkipäivää. Saapui tasa-arvoiseen risteykseen ja katsoi, että oikealta tuleva taksi oli sen verran kaukana, että ehtisi hyvin ajaa tämän edestä. No, taksipa halusi tuoda julki oikeutensa ja kiihdytti autoaan ehtiäkseen ensin. Mies oli jo hyvän matkaa risteysalueella, kun taksi pääsi paikan päälle. Taksimies työntyi väkisin miehen auton eteen niin, että joutui ihan koukkaamaan autonsa kanssa hieman pientareen kautta että varmasti ehtii eteen ja pysähtyi sitten siihen. Alkoi soittaa torveaan ja näytti keskisormea. Mies avasi ikkunan ja kysyi:

- Mikä hätänä?

Taksimies huutaa: 'onpa sulla kiire kun pitää liikennesääntöjä rikkoa!'

M: 'olin jo risteysalueella ja siinä tapauksessa sinä olet tasa-arvoisessa risteyksessä väistämisvelvollinen. Kukahan se tässä liikennesääntöjä rikkoo?'

Tämän jälkeen taksimies huusi vielä jotain ja lähti liikkeelle. Jotain, jonka takia mies otti ja lähti taksin perään läheiselle taksitolpalle, johon taksimies pysähtyi. Mies ajoi taksimiehen auton viereen ja avasi ikkunan.

M: 'Onko sulle liikennesäännöissä jotakin epäselvyyttä? Olet kuitenkin ammattikuski, eikös sellaisella pitäisi olla säännöt selvillä?'

T: 'Asiassa ei ole mitään epäselvyyttä. Sinä olit väärässä.'

Mies on jo lähdössä paikalta ja sanoo vielä: 'kannattaa kuitenkin tarkistaa asia liikennesäännöistä. Taksit tuntuvat pitävän itseään jollain tapaa lain yläpuolella. Rikotaan liikennesääntöjä ja ajellaan kännykät korvalla'

Tästä taksimies kimpaantuu ja alkaa sättiä miestä kaljuksi pojaksi joka hyppii silmille.

M: 'Ai nyt mennään jo henkilökohtaisuuksiin. Mun kaljuus on ihan omaehtoinen valinta toisin kuin sun kohdalla näyttää käyneen. Sitä paitsi mä näytän hyvältä kaljuna.'

Taksimies nykii tukkaansa ja huutaa: 'tää on kuule oma tukka ja oon jo viisikymppinen!'

M: 'Näytät paljon vanhemmalta. Ja tukkakin näyttää aika hyvin harvenneen. Nappasnahka vilkkuu aika kiitettävästi alta.'

T: 'Haluutko jätkä turpaas?!'

M: 'Kannattaisko vähän miettiä että ketä uhkailee. Tollasen kynäniskan ei paljon kannattais alkaa soitteleen. En viittis nolata sua tässä sun kollegoiden katsellessa'

T: 'Mulla on kuule lyijyä autossa!'

M:'Tarkoitatko asetta? Mun tietääkseni taksiautoilijoilla ei ole aseenkantolupaa. Sähän rikot siinä tapauksessa lakia. Taas.'

T: 'Mähän kannan omassa autossani ihan mitä mä haluan.'

M: 'Eihän toi ole edes sun oma auto. Ajelet renkinä täällä toisten autolla uhoamassa.'

T: 'Hmmpfff' ...ja ajaa pois paikalta

2081318.jpg

Jäiköhän joltakulta kirja lukematta?
Kuva täältä