Mulle nyt tuntuu sitten sattuvan ja tapahtuvan. Olen taas sairaalassa eikä vieläkään jutun lopusta löydy vauvan kuvaa ellei nyt ihan tosi äkäseen joku tuo sitä leukkua. Selitys tulee myöhemmin mutta nyt melkein jo tuntuu siltä että parempi olis ihan itse puukottaa Veetus esiin pesästään...

Sunnuntaina ehdin siis soittaa päivystykseen siitä lapsivesilirahduksesta. Siitä edelleen noin kahden tunnin kuluttua mulle soitettiin sieltä takaisin ja sanottiin että niissä perjantaina otetuissa verikokeissa olivat maksa-arvot sen verran koholla että tarttis tulla tänne päivystykseen ja varautua siihen että jäät osastolle. No täällä sitä nyt sitten käkitään taas samalla osastolla kuin kaksi viikkoa sitten. Olen jopa samassa huoneessa kuin silloin. Kätilöt muistavat mut, se on ihan positiivista.

Mulla on hepatogestoosi. Loppuraskausajan ongelma kun maksa alkaa ns. piippaamaan ilmeisesti ylirasituksesta eikä pysty toimimaan tai myöskään suodattamaan sappihappoja enää kropasta ulos samalla lailla kuin normaalitilassa. Tästä kertoo verikokeessa otettava ALAT-arvo jonka normaaliarvo on välillä 10-40. Densoilla se roikkuu kuulemma siinä sadan pinnassa. Mulla arvo oli 742 siinä perjantain verikokeessa. Että tarttis vissiin panna korkki niin sanotusti kiinni ja ottaa sorbukseton loppukuu;) Lääkitys aloitettiin samana iltana ja sitä jatketaan loppuraskauden ajan. Sappihappoarvo mulla ei ollut kovin korkea ja sen takia oireita ei ilmeisesti niin ollutkaan. Jäin rysän päältä kiinni pelkästään verikokeen perusteella kun en ihan pikkukutinasta huolestunut viikko sitten.

Lapsivesinäytekin otettiin mutta eihän se enää mitään kertonut kun lirahduksesta oli yli vuorokausi joka on tuon testin raja sille että se vielä näyttää oikein.


1404986.jpg

Taas käyrillä

No mutta sitten sitä uutispommia; samalla kun Veetusta taas ultrattiin ja maksaa ja sappitiehyitä tutkittiin, vilkaistiin myöskin istukkaa.

Eihän tämä ole ollenkaan kohdunsuun edessä, tuumasi lääkäri.

Mitä mitä mitä???

Juu ei missään tapauksessa ensisijaisesti sektioon, ei tämä istukan paikka ole alatiesynnytyksen esteenä.

Justhan mä tällä samalla viikolla sain sektiotuomion kahden lääkärin toimesta? Peruttiin synnytystapa-arviot ja tutustumiset synnytysosastoon ja kaikki??? Sanottiin että puukkoa pesee sitten huhtikuun puolessa välissä? Että tää oli nyt sitten tässä.

Mä oon nyt ihan pihalla. Kenen sanaan mä oikein uskon ja miten Veetus tulee ulos? Jos se istukka kuitenkin on siinä edessä, on alatiesynnytys vaarallinen koska tällöin istukka käy mitä todennäköisimmin vuotamaan, rajustikin jopa. Mikäli vuoto on vauvan verta, ollaan pulassa koska eihän tuollaiseen kolmen kilon rääpäleeseen paljon verta mahdu. Tai että istukka irtoaisi ennenaikaisesti vuodon takia, se on toinen riski. Tai että joudutaan kuitenkin sektioon, mutta hätäsellaiseen.

Mulla on tänään tasan neljä viikkoa laskettuun aikaan.
Alkakaa nyt jumalauta PÄÄTTÄÄ!!!