Kuorsaamiseni on saavuttanut taas infernaaliset volyymit. Ukko ei saanut viime yönä nukuttua omassa huoneessaan suljetun oven takana, koska minä kuorsasin. Mies pakeni olohuoneen sohvalle keskellä yötä metelin takia. Korvatulpista huolimatta vieressäni ei saanut kuulemma nukuttua. Egyptissä tukkoisuus hieman helpotti, ilmeisesti kosteamman ilman vuoksi. Vaikka jouduinhan sielläkin eri makkariin viikon puolivälissä kun osa miesväestä itkeä tihuutti pitkin yötä kuosaukseni takia.

Mä en tiedä millä mä enää tuota nokkaa availisin. Olen suihkinut kärsääni merisuolaliuosta. Voidellut sieraimia joka ilta vaseliinilla. Ostin jopa sellaisen suolalampun hengitystä helpottamaan. Tukkoista vaan on, tyyny sen kuin kylpee kuolassa kun nenän kautta ei yksinkertaisesti saa tarpeeksi happea. On aika kiintoisaa herätä yöllä tunteeseen, että tukehtuu. Vaikka ei tämä minua itseäni niinkään haittaa, nukun kuitenkin ihan hyvin. Mitä nyt poikien unet vähän säälittää.

Iksusta tulee vilkas kaveri, sen voi taas mahan liikkeistä päätellä. Mun ei todellakaan tarvitse ihmetellä että onkohan kaikki hyvin kun mahassa on ollut niin hiljaista. Aamu alkaa viiden jälkeen aamujumpalla, monesti siihen herää kun voimakkaat potkut hytkyttävät koko mahaa. Terävää monotusta ja nyrkkien paukutusta tulee pitkin päivää. Iksu tykkäsi pitkään köllötellä poikittain mutta pari viikkoa sitten se käännähti pää alaspäin ja siinä on tainnut pysyäkin.

Maanantaina paukahtaa tasan 30 raskausviikkoa ja hepatoosiseurannat alkavat. Tämän vuoksi olen alkanut hiljalleen valmistautua. Järjestin Iksun vaatteille oman kaapin ja kaivelin varastosta 50 ja 56 -senttiset vauvanvaatteet esille. Yhtä koneellista vaille ne ovat myös pestynä. Ostimme uuden lämpöpussin kaukaloon ja tilasin netistä merinovillaiset tumput ja kypärämyssyn. Itselleni tilasin muutaman imetyspaidan ja merinovillaisia rinnanlämmittimiä. Tein hieman ompelustöitä että Iksun on hyvä nukkua sängyssä vieressäni. Varasin itselleni kasvohoidon. Muuta ei hirveästi tarvitse tehdäkään, kaikki on valmiina.

50-senttiset vaatteet ovat muuten uskomattomia pieniä. Ja nekin vaatteet olivat aluksi liian isoja Ukolle. Ei sitä muistakaan, miten pieni vastasyntynyt voi olla.