Kävin eilen Ukon kanssa tapaamassa ystäviäni isolla kirkolla. Kuljimme sinne junalla ja havaitsin junassa epäkohdan, josta en voi enää vaieta.

Junan ulkokyljessä ovien vieressä on sellaisia symboleja, joissa seikkailee pyöriä ja lastenvaunuja. Nämä käsittääkseni osoittavat, mihin välikköön kyseisellä ajopelillä olisi junassa suotavaa parkkeerata. No näin olen kuuliaisesti tehnyt ja silti törmännyt joka kerta samaan ongelmaan. Kärryeteisen molemmin puolin on vaunu, jossa ei myydä lippuja. Ja mun käsityksen mukaan en saa matkustaa vaunujen kanssa ilmaiseksi. Tai ainakin olen jonkun kerran onnistunut ostamaan lipun, kun konnari on kulkenut välikön ohi. Tälläkin kertaa kuikuilin koko matkan ajan lipunmyyjää, joka siinsikin sitä seuraavassa vaunussa, muttei reagoinut kertaakaan huitomisiini. Matkustin siis taas pummilla. Hyvä sinänsä mulle, säästinpähän euroja, mutta miten nuo lipunmyyntivaunujen sijainnit on oikein suunniteltu? En todellakaan jätä vaunuja vauvoineen vahtimatta, saati ottaen riskin, että juna tekee äkkijarrutuksen ja kärrit kaatuvat.

Mitähän veeärrän mielestä tilanteessa pitäisi tehdä. Kuinkahan korkeaan oikeusasteeseen asti pitäisi valittaa, jos saisi lipuntarkastajilta pikavoiton? Mä pohdin tota junamatkalla samalla kun luin seinältä sääntöjä, joiden laiminlyönnistä seuraa 80 € sakot. Että lippuja myydään vain lipunmyyntivaunuissa. Mitä jos sinne ei pääse koska joku on suunnitellut niin mulkeron mallisen junan?